Formgivare Piet Hein Eek

Återvunnet är ledordet för den holländske formgivaren Piet Hein Eek. Hans filosofi ligger helt rätt i tiden. En tid som har och fortfarande präglas till stor del av ekotänk. Exempelvis är möblerna i hans kollektion Scrapwood endast gjorda av spillvirke, vilket i sig leder till att ingen möbel är den andre lik. Det intressanta är att hans ekologiska tankesätt inom möbeltillverkning har följt med redan sedan starten i början av 1990-talet. Ända sedan dess har han gjort motstånd mot designvärldens ytlighet. Idag förknippas hans stil med en njutningsfull livsåskådning. Jag läste i senaste Sköna hem att man i Holland myntat uttrycket "att göra en Piet Hein". Det betyder kortfattat översatt: Det enkla livet.

För tillfället sysslar Piet Hein tydligen med att bygga små trädgårdshus av just spillmaterial, gamla dörrar och fönster som andra kastat ut. Helt underbart!


Jag skulle vilja ha allt ur Piet Hein Eeks Scrapwood kollektion. I Sverige vet jag att bl.a. NK inredning har en del av möblerna.

Thumbnail

Kommentarer
Postat av: Linda

Tack så mycket, ja dom smyckena är helt underbara verkligen! Tipsa gärna om du vill;)

Gör du det så får du givetvis en rabattkod utav mig som ger dig 20%.

Måste bara köpa ngt ur syren serien;)

2010-03-09 @ 18:11:36
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Ming Ching

Wow - vilket golv!

2010-03-11 @ 18:31:36
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback