Kök - fantasi och verklighet

Jag drömmer om ett stort kök. Ett kök med stora arbetsytor, praktisk förvaring och en matplats för många. Ett lättarbetat kök som inte bara är funktionellt utan också speglar vem/vilka jag/vi är. För det är där jag tänker mej att vi kommer umgås, där i det stora köket i det fina huset med vänner och familj, ofta och mycket. Exakt hur det här fantastiska köket ska se ut vet jag inte riktigt men jag anar det i periferin och samlar tankar och idéer sålänge. Eftersom beslutet ligger på framtiden kan jag suga på karamellen ett tag till och drömma om grytor, porslin och köksredskap som står på öppna hyllplan i ett kretivt men välordnat kaos, läckra industrilampor som fungerar som arbetsbelysning och en klassisk virrvarrbänkskiva.

Medan jag drömmer inreder jag åt andra. Förra veckan byggde och inredde vi nya kök på Ikea och jag gick totalt in i en påhittad familjs boendesituation och levde mig in i allt från funktionella funderingar som var kastruller, glas och porslin bör vara placerade för att optimera arbetet i köket till val av möbler, lampor och textilier. Till och med ett familjeporträtt på den påhittade familjen fick en hedersplats på skänken bredvid matbordet. Jag älskar mitt jobb.



Jag säger ja tack till den här härliga matplatsen av duktiga Marie Wärme fotad av Karl Andersson. Finns med i senaste nummret av Sköna Hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback