Tävling!- vinn sängkläder från Himla

---TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD---

Nu kan du vinna en ekologisk bäddning (två påslakan och fyra örngott till ett värde av 2 700 kr) ur serien Respect for the Nature; Himlas ekologiska serie. Den är skapad för att du skall få en vacker, modern, personlig och ekologisk design i ditt hem. Kollektionen är gjord av 100 % ekologiskt odlad bomull och är verkligen mjuk och skön att sova i. Det kan vi alla tre intyga.

 

Tävla genom att motivera ett svar på frågan: Vilket är ditt bästa ekologiska inredningstips?
Tävlingen avslutas på söndag den 29/8 och vinnaren presenteras på måndag den 30/8. Håll utkik!

Du kan tävla på båda våra bloggar: http://colourmethree.blogg.se/ eller http://www.skonahem.com/blogg/colourmethree/

Kommentarer
Postat av: jojo

Loppisfynd av alla de slag, gärna köpta på din lokala Röda korset/Stadsmissionen/Pingstkyrkan-second hand. Återvinn dem om och om igen var efter de går sönder eller om de har fläckar som inte går bort eller bordsben som är sneda. Lakan blir gardiner, blir dukar, blir servetter. Klänningar blir tröjor, blir linnen, blir sjalar. Matbord blir soffbord, blir nattduksbord, blir pall, blir piedestal. Bräda blir hylla, blir tavellist, blir kroklist, blir glasunderlägg. Och det du själv inte vill ha längre, det lämnar du såklart in på samma platser du fyndar från!

2010-08-24 @ 10:50:17
URL: http://retrobohem.blogg.se/
Postat av: Johanna

Mitt bästa tips är nog att endera köpa second hand/loppis eller att t.ex. renovera gamla möbler som man ärvt (eller köper på Blocket). Något jag själv gör. Älskar verkligen gamla saker som blir som nya med hjälp av lite renovering!



Med hjälp av lite färg och kreativitet får man riktigt snygga möbler för liten peng. I många fall bidrar man även till en bättre miljö (förutom att man återvinner) för andra människor genom att handla via frälsningsarmen/röda korset.

2010-08-24 @ 13:58:07
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: Mia Hozhona

Fast ekologi är ju inte samma sak som återvinning. :)



Mina bästa ekologiska inredningstips handlar om att bjuda in Moder Jord i våra hem. Att öppna dörrar och fönster och släppa in det rena, friska, naturliga.



Gå ut i naturen och hämta dina växter. Växter syresätter ditt rum och eliminerar toxiner. Promenaderna till och från skogen syresätter ditt hjärta och vidgar dina sinnen.



Ta också in elementet vatten i ditt hem. Vatten är lugnande, påminner oss om vår trygga vagga i livmodern och om vilsamheten i vår inre natur - varje cell i våra kroppar består av 70% vatten!



Men kanske bästa tipset [om jag måste välja bara ett]för oss här i Sverige ändå är DET NATURLIGA LJUSET. Riv alla gardiner [utom möjligen en tunn genomskinlig väv för en mjuk inramning] och SLÄPP IN ljuset. Bada i ljuset, yum! Tusen gånger bättre än glödlampor och el. <3



Och i förlängningen givetvis också: Handla allting nytt gammalt! PRE-LOVED is environmentally caring.

2010-08-24 @ 14:59:28
URL: http://www.littlewing.se
Postat av: Mika

Förutom second hand och antikviteter är mitt ekologiska inredningstips är att alltid försöka hitta det mest naturliga materialet i dom ting jag tar in i mitt hem. Jag letar alltid efter alternativ till plast. Papper, trä, keramik och glas. Allt som lätt återvänder till naturen igen.

Jag försöker även hitta dom ting med bäst hållbarhet, saker som jag vill ha hela livet... bättre att dom kostar lite mer.



2010-08-24 @ 16:58:48
URL: http://mikasatelje.blogg.se/
Postat av: Emelie's WickedTime

vilken underbar blogg!:)

2010-08-24 @ 17:10:57
URL: http://wickedtime.blogg.se/
Postat av: bonza

okej tänker hålla mej till ett kort svar :

släng inte allt gammalt det finns alltid någon som gillar det , tex en fotölj från din farmor , införskaffa saker från loppisar .

2010-08-24 @ 18:26:50
URL: http://eelinbonser.blogg.se/
Postat av: Homestylist

Vilket är ditt bästa ekologiska inredningstips?

Min mor lärde oss barn att redan i tidig ålder fynda på Second hand. Våra gamla saker kastades aldrig utan gavs bort, såldes eller skänktes till välgörenhet. Hela mitt liv har jag handlat second hand och kommer göra det även i fortsättningen. Att ta tillvara det som redan finns är bästa ekologiska kretsloppet. Du kan även omforma en gammal gardin till en modern snygg kjol eller annat kul plagg du saknar! En sak kan ha många liv i flera olika skepnader.

2010-08-24 @ 20:46:19
URL: http://homestylist.blogg.se/
Postat av: Annelie

Mitt bästa ekologiska inredningstips är att uppmärksam och kunnig i vad man plockar in i ens hem och placerar i ens inredning. Man måste ställa sig frågan vart kommer den här produkten ifrån? Vart har den producerats? Men kanske framförallt vad är den gjord av, trä från regnskogen eller från granen i en skog nära dig. För att få en mer ekologisk inredning måste vi som köpare vara mer kräsna i vilka produkter vi väljer, utifrån ett ekologiskt tänkande.

2010-08-24 @ 22:14:08
Postat av: Monnah

Att tänka längre än näsan räcker kommer man långt på! Var inte så snabb med att kasta ut det du är trött på, utan försök hitta nya användningsområden. Byt saker med vänner och bekanta. Anlita möbelsnickare som samarbetar med svenska skogsägare. Fyll vasen med grönsaksblast, odla avokado direkt ur kärna...

2010-08-24 @ 23:56:00
URL: http://monnahs.blogspot.com
Postat av: Ester

Mitt tips:

Min familj och jag brukar ofta åka runt i Sverige och vi stannar ibland vid små gårdar där de har café med hembakat och saker de odlat/tillverkat själva. Där brukar det även finnas korgar de flätat, eller överkast de virkat etc. och man kan verkligen hitta otroligt fina och välgjorda saker för mänskliga priser. Det är kul att varje liten pryl är den andra olik. Jag älskar känslan av att vara den enda med just DEN vasen/krukan/pläden. Dessutom stöttar man de människor som faktiskt försöker hålla de gamla gårdarna vid liv. Så åker ni förbi en liten gård som har öppet för allmänheten. Kika in där, jag har aldrig kommit hem tomhänt!

2010-08-25 @ 14:41:42
URL: http://bixbite.blogg.se/
Postat av: Magnus

Efter som humlor är en av de viktigaste insekterna i våra trädgårdar och en av de som påverkas mycket negativt av olika mänskliga aktiviteter, kanske det vore en god idé att göra en insats för de minsta i vår omgivning - skaffa ett humlebo!

http://www.naturskyddsforeningen.se/butiken/naturprylar/holk-och-bo/humleholk/

2010-08-25 @ 15:31:40
Postat av: MALIN

om man är trött på hur det ser ut i sitt hem kan man köra på den gamla metoden: möblera om!

du kan tex byta ut möbler som du har i kanske sovrummet och sätta kanske i vardagsrummet, och ändra runt på sina möbler, så blir det som en helt ny lägenhet fast samma möbler, helt Awesome!



kram

2010-08-25 @ 17:18:58
URL: http://mavalina.blogg.se/
Postat av: Annika Cederholm

Säg inte nej helt automatiskt till mamma, mormor, farmor, svärmor, faster, moster mfl. när de kommer med undringar om ni vill ha det o det, el. det o detta, ta hem prova, känn, det kan verkligen bli en hit, kanske inte idag, men om några år. Dessutom vet man ofta litet om sakernas historia o kan ralatera till dem.

2010-08-25 @ 19:10:27
Postat av: Louise

Ett simpelt inredningtips är att skaffa korgar, påsar eller lådor i naturfiber. Sätt under diskhon och sortera plast, metall, papper och glas. Då kan man bära med sig dessa till återvinningen, man slipper sortera på plats och allt hålls snyggt och prydligt undanskymt.

2010-08-26 @ 10:48:53
URL: http://stylerant.wordpress.com
Postat av: Betina

har en massa tygprover som legat och väntat på sin "tur" (man kan fråga i tygaffärer eller ev. inredningsfirmor om de har gamla kollektionsbitar över och vem har inte gamla tygbitar liggande hemma någonstans??) - de har nu blivit nya kuddar och överkast på landet - snyggt och orginellt!!

Om man inte vill ha tygbitarna själv blir barnens skolor överlyckliga om de får dessa till sin textil slöjd....

2010-08-26 @ 10:50:44
Postat av: Manuela

Tänk igenom dina köp och välj långsiktigt hållbara möbler både stilmässigt, kvalitetsmässigt och miljömässigt. Återanvänd, gör om och köp begagnat när du kan. Låt andra återanvända det du inte längre behöver. Plocka in och pynta med saker från naturen som vackra stenar, kvistar, blommor, kottar och frökapslar som följer naturens växlingar. Det ger ett lugnt, harmoniskt och vackert hem.

2010-08-26 @ 10:53:51
Postat av: mathilda

mitt bästa eko-inreda tips är att göra fina gardiner och barnlakan av farmor och mormors gamla handvävda och broderade lakan. Ofta räcker de inte i storlek till våra egna sängar eller så är det inte påslakan modell, men med en symaskin och lite fantasi kan man göra de mest fantastiska gardiner eller barnpåslakan :)

2010-08-26 @ 10:57:10
Postat av: Helen Winberg

Är helt galen att plocka in vad säsongen erbjuder tex så här års att plocka in äpplen att lägga i glasvas göra krans av eller hur fiiina är inte björnbärs kart kvistar. Vi har ganska nyligen rensat ur min gamla mormors hus och jag har tagit hem så fina pärlor och gjort om hemma. För mig medför det förutom nöjet i att kunna återanvända så många minnen från min barndom.

2010-08-26 @ 10:57:50
Postat av: Anna-Maria

Förutom antikt eller loppisfynd så är blommor från trädgården eller från lokala odlare mitt tips. Buketter av rosor,stäppsalvia och daggkåpa eller en kvist av ett blommande äppelträd.Växter är nästan oslagbara när det gäller hemkänsla och fräsch-het.

2010-08-26 @ 10:59:15
Postat av: Kerstin

1. IKEA och Granit tex har nu mycket snygga och praktiska sorteringskärl - de går att göra mer personliga med dekaler, texter mm.

2. Tänk långsiktigt och kvalitet när du inreder - undvik för mycket impulsköp- det är roligt att längta lite

3. Använd gamla tyger, kläder mm för att göra roliga inredningsdetajer som kuddar, gardiner, tavlor

2010-08-26 @ 11:03:52
Postat av: Pia

Mitt bästa ekologiska inredningstips är att göra som Ernst! Gå ut i naturen och hitta saker: grenar, stenar, bara fantasin som sätter gränser och istället för att köpa snittblommor i butik kan man plocka mycket fint ute, mossa, ris, ljung, blommor, ... Gamla förfallna torp och ladugårdar kan ha fina fönsterbågar och andra kul saker som man kan använda! (brukar vara helt ok att ta om man frågar markägaren)

2010-08-26 @ 11:09:13
Postat av: Mariana Persson

Mitt bästa ekologiska inredningstips är att ta kontakt med ett gammalt snickeri eller sågverk och fråga om dom har vanligt takspån. Det ser ut som lite böjda rektangulära trätallrikar och är jättefina att använda vid lite speciella middagar. Annorlunda och uppskattat. När sedan alla ätit klart, är det bara att torka av och elda upp i kaminen/öppna spisen!!!

2010-08-26 @ 11:14:39
URL: http://dompen.blogspot.com
Postat av: Elenor

Köp det du vet du kommer använda länge och det du vill rensa bort – ge till second hand.

2010-08-26 @ 11:18:36
URL: http://colourmethree.blogg.se/
Postat av: ullah

Gå på loppisar! Här kan man hitta fynd som ger den där genuina och ombonade känslan i hemmet till en billig penning



Sticka, sy och återanvänd gamla saker. Hemmet blir mer kärleksfullt och ombonat med prylar som betyder något personligt för mig. Jag gillar att försöka använda gamla saker på nya sätt, se med nya ögon



Gröna växter, pelargoner och andra blommor ger mina rum det lilla extra. Gör som din mamma nyp ett skott när du besöker kompisarna Många växter renar också inomhusluften. Nu på hösten gör jag egna blomsterarrangemang genom att använda löv, rönnbär och annat som naturen erbjuder

2010-08-26 @ 11:23:47
Postat av: Sofie

Man kan som konsument göra ett aktivt val när man ska köpa produkter. Kolla utbudet på tex www.ekoshoppa.se Och kolla om produkten är miljömärkt med Svanen, eller tex FSC-certifierade. Vår nya säng är Svanenmärkt;)Annars så kan man ju göra fynd på Tradera, loppisar, Blocket och liknande, och sen göra om produkten efter eget behag!På så sätt minskar minskar vi sopor och sparar på naturens resurser:)

2010-08-26 @ 11:27:14
Postat av: Anna I.

Hemma hos mig finns ekotänket i form av prylar och möbler från svärmors vind, loppisar, containrar, konsthantverkare, hållbara klassiker och såklart barnens alla naturstilleben från trädgården och skogen. Det enda jag saknar är härligt lyxiga ekolakan från Himla!

2010-08-26 @ 11:35:09
Postat av: H

Mina bästa tips är att fynda möbler på auktion och loppis. Även om somliga kallar det återvinning... Jag har köpt mina allra käraste prylar på auktion. Behöver inte alls vara dyrt. Underbart med inredning som har en historia. Man sparar på miljön och sina pengar. När man är ung och har en skral hushållskassa får man tänka ekonomiskt och på så vis ekologiskt! Däremot lägger jag pengar på ekologiska matvaror, städprodukter och färg(!). I Stockholm finns det bland annat på Eat: ekoaffären.se. Doften av grönsåpa är en underbar stämningsförhöjare! Att ärva är ett av det bästa tipsen - lakan och bäddset har jag t ex fått med mig från mitt barndomshem. Jag skulle bli innerligt glad och vara så tacksam om jag vann bäddningen från Himla; vilken lyx!!!

2010-08-26 @ 11:35:54
Postat av: Åsa Eliasson

Mitt bästa ekologiska inredningstips är enkelt men effektfullt, förgyll ditt hem med hjälp av naturliga objekt, fina grenar från naturen till dina vaser eller låt dina blommor klättra på dem... Lägg lite sand och snäckor i burkar el fina gamla flaskor, knyt gärna ett snöre och varför inte med en minneslapp om vilken strand du besökte, använd fina trä stubbar som pallar eller varför inte göra dem till skålar eller fina fat/glasunderlägg... De naturliga & ljuvliga färgerna kan inte bli mer rofyllda och harmoniska och med en och annan renfäll & en mängd stearinljus så blir höstmyset bara helt underbart!

2010-08-26 @ 11:36:47
Postat av: Marcela

Mitt bästa ekologiska inredningstips är kanske att ta in vackra saker från naturen. Men samt om man äter mycket frukt, så kan man fylla en vacker skål med ekologisk frukt och pynta i hemmet med både vackra färger och goda dofter.

2010-08-26 @ 11:39:13
URL: http://mdiaz.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Mitt bästa ekologiska inredningstips är att använda sig av naturens egna material. På sommaren samlar jag stenar från stranden på Gotland som jag sedan använder till att skapa vackra blickfång med som tillexempel att fylla en låg, vid skål med växter och stenar, eller fylla en stormlykta med stenar och sätta i ljus. Detta blir också ofta uppskattade som gåvor, då det ger en väldigt personlig känsla. Lite större stenar eller fossiler är även väldigt vackra att lägga ensamma eller i grupp som dekoration på fönsterbrädan.

2010-08-26 @ 11:45:00
Postat av: Jean

Att köpa material som förmultnar, t ex trä och bomull. Hög kvalitet ger lång användning och mindre påverkan på naturen. Aldrig köpa nya saker i plast, endast återvinna de som redan finns.

//Jeanette

2010-08-26 @ 12:08:39
Postat av: Anna

Inred med ekologiska badlakan, badrockar, handdukar och tvättlappar i badrummet!

2010-08-26 @ 12:30:47
URL: http://www.alaanalui.se
Postat av: Elisabeth

Varje gång jag något nytt till hemmet skaffar

kollar jag att det i det ekologiska systemet passar.

Allteftersom tiden går

jag ett mer och mer ekologiskt hem får.



2010-08-26 @ 12:46:35
Postat av: Rolf

Att själv tillverka eller köpa sina möbler och förvaringshyllor äv äkta trä inte spånplattor vilka har lim i sig och andra kemikalier eller av plast etc. Då kan möblerna gå till enfjärrvärmestation utan att förpesta luften med kemikalier av allehanda slag.

2010-08-26 @ 13:06:58
URL: http://dagensfilosofiskatanke.blogspot.com
Postat av: Lina

Mitt bästa ekologiska tips är att verkligen tänka efter före! Behöver jag verkligen ännu en plastig sak att ställa i bokhyllan som bara kommer att samla damm. Ju mindre saker vi köper som är miljöbovar under råvaruframställning, tillverkning och återvinning desto bättre mår vår jord.

2010-08-26 @ 13:18:22
Postat av: Kristin

Det enklaste miljötipset när det gäller inredning är väl att handla på loppis/auktion och på så sätt återvinna möbler. Men något annat man kan göra är att inreda med örter och andra odlingar som man kan använda i sin matlagning. På så sätt slipper man besprutningar och transporter, samt sparar en del pengar. Lite krasse kan vara väldigt fint i köket!

2010-08-26 @ 13:35:22
Postat av: ANNIKA G

Loppis och återvinning , ärvda möbler och textilier kan göras om i all oändlighet...

Fall inte för impulsköp utan tänk efter om du verkligen behöver nytt?vi samlar på oss mängder av nya saker som bara står...

Ta in saker från naturen ,stenar,grenar,blad ,strån mmm för dekoration.. Gratis dessutom..

[email protected]



2010-08-26 @ 13:37:22
Postat av: Carina

Jaa mitt bästa ekologiska tips är att kompostera i egen kompost, använda det förmultna för att odla egna grönsaker, bär, rotfrukter och växter. Närproducerat, minskar utsläpp och inga kemikalier. Ett annat tips är även att ge näring åt växtligheten genom att blanda 1 del koncentrerat urin med 9 delar vatten och vattna dina grödor tidigt innan det kommit någon växtlighet ovan jord!

2010-08-26 @ 14:00:21
Postat av: Anonym

Mina bästa ekologiska inredningstips är två till antalet: BAMBU och WWF kort och gott! :)

Har nyss investerat i en miljösäng som jag sover väldigt skönt i - och med väldigt gott samvete.

Stoppning av 15% vegetabilisk olja och säng- och stretchtyg av hälften förnyelsebar bambu!

I WWF:s Pandakatalogen beställer jag ekologiska prylar, som miljövänliga källsorteringskassar t ex. En mjuk sjal gjord av bambu har de faktiskt också där! Och hemma hos mig finns även en tvålhållare och ett grytunderlägg i bambu t ex. Så är det!

2010-08-26 @ 14:05:41
Postat av: Elisabet Andersson

Inlägget ovan med tipsen bambu och WWF är gjort av mig, glömde skriva dit namnet innan jag publicerade.

2010-08-26 @ 14:07:03
URL: http://-
Postat av: Ann-Kristine Nideborn

Tänk natur rakt igenom möblemanget i exempelvis sovrummet. Obehandlad trä- eller bamburam på sängen. Torkade växter, kaveldun etc i stor vas. Korgar med ting. Naturfärgade gardiner. Ekologiska bäddkläder och mycket sol och värme i rummet.

2010-08-26 @ 14:46:13
Postat av: Elisabet Andersson

Mina två bästa ekologiska tips är BAMBU och WWF kort och gott :)

Investerade nyligen i en miljösäng, väldigt skön att sova i och väldigt skön för samvetet! Säng- och stretchtyg i hälften förnyelsebar bambu, förnyelsebar träfiber, stoppning delvis av vegetabilisk olja och Svanenmärkning...

Har tvålhållare, serveringssked och grytunderlägg i bambu också, både snyggt/exklusivt och miljörätt!

I WWF:s Pandakatalogen kan du beställa en mjuk sjal av bambu om du vill, tro´t eller ej :)Själv har jag hittat bl a snygga källsorteringskassar där, och det bästa av allt - en del av priset man betalar går direkt till att rädda våra vilda djur!

2010-08-26 @ 14:49:31
URL: http://-
Postat av: Gunilla

Vårda de saker du har! Det gäller framförallt trä, eftersom detta material binder CO2. Om du känner behov av förnyelsekan du kanske, med lite kreativitet, hitta nya sätt att använda dem på. Sälj det du inte längre har användning för och köp second hand. Måste du köpa nytt så satsa på kvalitet som håller både för slitage, trender och ändrade boendeförhållanden.

2010-08-26 @ 15:16:20
URL: http://iwilllnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Linda

Mitt bästa tips är, att ta fram det enkla.

Inred luftigt, inte så mycket saker, men ändå så att det bli personligt. Skapa en litet hörn med minnen, tex den vackra rosenkoppen från din farmor, små sockar från när du var liten etc.



Inred i tema och efter säsong. Mycket tyger, kuddar osv, levande ljus. Alltid en stämningshöjare :)

Och glöm inte att ha några nummer av Sköna Hem på ett litet bord. Och snittblommor.

2010-08-26 @ 17:27:50
Postat av: Maria F Bergström

Mitt bästa ekologiska inredningstips:

Släng aldrig gamla jeans, återanvänd dina jeans, gör jättesnygga mattor med kant, eller plädar fodrade med fårskinn blir kanonsnyggt till de flesta stilar.

2010-08-26 @ 17:28:13
Postat av: Gisela

Tänk minimalistiskt! Man har ofta alldeles för mycket grejer överallt som stör balansen i hemmet. Tänk att huset skall säljas och du skall ha visning. Vad vill du ha framme då? Inte mycket eller hur? Så dags att städa bort allt onödigt och skänk bort, eller ordna en loppis.

2010-08-26 @ 18:29:15
Postat av: Kalle

Handla från företag och tillverkare som har en hållbar genomtänkt strategi, idag finns både Boomerang som återvinner klädplagg till möbler och Oddbirds som tillverkar av gammalt, som exempel. Konstrasterna mellan riktigt gammalt och nytt ger ett bra resultat, bättre än att blanda närliggande tidsepoker, i dom fall man ska kombinera återvunnet och nytt, för trots allt kommer vi sällan ifrån nytillverkat helt och hållet. Att inreda efter sin personlighet leder bort från slit och släng-konsumtion, istället har trivs vi mer med personliga produkter och byter ut mer sällan!

2010-08-26 @ 18:49:07
URL: http://kallenilsson.com
Postat av: anna

Återanvänd och förnya. Ta vara på tyger från gardiner för att sy nya kuddar etc. Fynda glas och porslin på loppis där det ofta finjne hur mycket som helst. Och när det gäller att putsa fönster finns det inget som slår gamla utnötta lakan.

2010-08-26 @ 19:32:50
Postat av: Åsa

Att tänka en gång till innan man köper nya saker, att återanvända, att fnissa till. Man kan göra mycket fint med enkla medel :-)

2010-08-26 @ 20:15:58
URL: http://spacegirl.blogg.se/
Postat av: marty

att återanvända måste vara det bästa tipset. handlarkassar, möbler och prylar som man gör om när man tröttnat på dem som de var innan, och byter med varandra.

2010-08-26 @ 20:48:23
Postat av: Anna

Åh, jag är så mallig över min egenhändigt ihopknåpade sänggavel!



Eftersom vi införskaffat säng modell större (210 cm bred) för att få plats med alla ungarna, hade vi ett problem att hitta en gavel som passade. Min kära svärfar bidrog med hemsnickrad stomme som jag sedan vadderade med skumgummi, klädde med ekologiskt linne och djuphäftade med klädda knappar. Den blev urglammig och inget "hemmabygge" alls. Nu kan jag ju förvisso inte skriva under på att allt material är ekologiskt, men tyget är det och jag har gjort den alldeles själv. Så mitt ekologiska inredningstips är GÖRT' SJÄLV!

2010-08-26 @ 20:53:32
Postat av: Liv

Jag har under en lång tid tyckt att det har varit snyggt att ta in en "stege möbel" men eftersom jag är student så måste jag tänka enkonomiskt plus att ja hellre vill ha en stege med charm och historia. Jag letade länge efter en gammal stege i trä att ha som prydnad tills min styvfar överraskade mig med en 180cm brun gammal trästege som man absolut inte kan stå på. Nu när jag har flyttat så vecklade jag ut benen och placerade mina klackskor på hyllplanen. Det blev helt perfekt, en mix av gammalt och nytt och den står helt klart ut i rummet. Jag kommer absolut inte byta ut den eftersom det är det bästa med rummet.

2010-08-26 @ 21:06:21
Postat av: Mikaela

Återanvänd och skapa nytt av gammalt. Gamla jeans och lakan blir ursnygga trasmattor. Måla om gammalt med miljövänlig färg. När du verkligen vill eller måste köpa nytt så satsa på ekologiskt.

2010-08-26 @ 21:22:34
Postat av: Ziggy

Att köpa klassiker i kvalitet som man inte tröttnar på. Blanda nytt och gammalt som hittas second hand eller hos föräldrar och släktingar. Ärvda möbler ger en extra kär känsla. Till och med gamla lakan med spetskant kan få mig att småle - även om köpta känns härliga att krypa ned i!

2010-08-26 @ 21:42:25
Postat av: Mylla

Mitt bästa tips är att läsa och låta sig inspireras av häftig ekoinredning. Då inser man att hållbar inredning inte bara är snygg, utan dessutom nödvändig för vår framtid.

Boktips: Urban Eco Chic av Oliver Heath

Intressanta länkar:

www.interiordesign.net/channel/Greenzone.php

www.ecocentric.co.uk

www.ekoshoppa.se

www.naturskyddsforeningen.se

www.mittimyllan.se

www.klimatsmart.se

www.ekologiskabyggvaruhuset.se

www.asfaltblomman.se/ekologisk-inredning

www.ekotipset.se

www.norrgavel.se

www.groninterior.se

2010-08-26 @ 22:00:50
URL: http://www.myllamylla.blogspot.com/
Postat av: Marianne Andersson

Jag recyclar helt och hållet - handlar bara secondhand, vintage och från ekologiska Gudrun Sjödén - alltid bara vackra kläder och saker förstås = heminredning! Funkar såhär: jag själv iklädd en bedårande/miljörätt klänning i lägenheten, ett annat fint/politiskt korrekt plagg som pryder väggen och BARA skönt, gott samvete som fyller garderoben :) Det är miljötänk, det!

2010-08-26 @ 22:26:12
Postat av: Iréne Börjesson

Många hade redan svarat det jag tänkte. Att återanvända gamla möbler, mattor och textilier. Bäst är när man kan hitta hos mamma & pappa eller hos sina mor- och farföräldrar. Döm om min förvåning när jag upptäckte att jag inte var ensam om den tanken. Svårt att hitta något nytt och annorlunda (jag vill ju så "himla" gärna vinna dessa ljuvliga lakan...).

Se helt enkelt till att handla förnuftigt. IKEA kommer mer och mer med ekologiskt tänkande. Garderoben kan man också tänka på att fylla på med ekologiska textilier.

Ja, nu hoppas jag på tur!

Vänliga hälsningar

Iréne Börjesson, Karlskrona

2010-08-26 @ 22:54:51
Postat av: Annelie

Mitt bästa tips är att använda saker man själv plockar i naturen som inredning. Det kan vara grenar, trädstammar växter, stenar och likande. Man kan även med hjälp av naturliga material och växter färga tyg och få helt egna och unika nyanser.

2010-08-26 @ 23:58:27
Postat av: Daniel

Att blanda in vackra grenar, eller min favorit, långa vasstrån i golvvaser, tar in naturen och ger ett lugn åt inredningen. En slags harmoni.

2010-08-27 @ 00:15:05
Postat av: Pia

Att handla charmiga prylar på second hand,

att anamma ordet återanvänd,

och att välja ekologiskt ger garanti,

för miljö och inredning i skön harmoni!

2010-08-27 @ 06:52:54
Postat av: Cecilia

Mitt absolut bästa tips är att använda sig av Bambu. Det är så otroligt snyggt och man kan göra hur mycket som hellst med det. Bambu kan växa upp till en meter på ett dygn och det finns många fördelar med att välja bambu framför andra material. För mer fakta om ekologisk bambu kolla in http://www.ekologisk-bambu.se/



Googla även på "Bamboo homedesign" för mer inspiration. Där har folk byggt hela hem, stolar, bord, en vägg, olika små objekt och allt möjligt av bambu. Det ser så himla härligt och naturligt ut. Det finns inga gränser, bara dig och din fantasi!!



Själv håller jag och min kille på att bygga en säng gavel av bambu och lakanen som ni lottar ut skulle passa underbart till den ;)Jag ska också göra en fotoram och sätta in bilder från min 2 åriga backpacker resa. Man kan köpa dem i många stora blomster affärer eller på internet, tex den här hemsidan http://transpartner.se/bambu.html



I looove it !!!



2010-08-27 @ 07:26:35
URL: http://fotavtryck.blogg.se/minifot
Postat av: Philippa krantz

Mitt bästa tips är att prata med grannar, släkt och vänner. Byta möbler och inredningsdetaljer med varandra. Sätta sin egna personliga prägel och underhålla med tvättsåpa.

2010-08-27 @ 07:57:39
Postat av: Ann-Christine

Återigen åtevinning!

Sy om, måla om, flytta om. Använd det du redan har. sparar både miljö och pengar.

Det gamla ordspråket "gräv där du står" gäller i allra högsta grad!

2010-08-27 @ 08:23:26
Postat av: Hans Ångman

Det bästa tipset är att läsa denna blogg,då får man många bästa tips.

2010-08-27 @ 10:28:05
Postat av: Alexandra

1. Rensa ur! Allt du har som bara ligger och samlar damm. Skänk bort, sälj på loppis. Spara bara det som verkligen betyder något eller som ni behöver.



2. Renovera vid behov. Att tapetsera eller måla om ofta är inte miljövänligt. Välj enkla tapeter som man inte ledsnar på så fort eller färger som inte sticker ut.



3. Sätt din prägel på ditt hem med tyger, blommor och tavlor. Fynda på loppis, byt med vänner, skapa själv.



4. Om shoppingivern sliter i dig. Tänk efter och spara pengarna till en resa istället.

2010-08-27 @ 11:27:27
Postat av: Catrine Månsson

Jag målar om en hel del här hemma. Enkelt att köpa sprayfärg och få ny färg på ramar. stolar, bord etc. Då kan du också få exakt den färgnyansen som passar i din miljö. Samtidigt får du en skön stund att vila din tanke i heminredning som är så förbaskat roligt.

2010-08-27 @ 11:40:50
Postat av: Tina

Var inte så snabb med att göra om! Följ inte slaviskt alla trender, var din egen! Detta gör att du konsumerar mindre... Återvinn, återvinn, återvinn och lär barnen att göra det samma. Låt dem vara med när de ska ha ordning i sina rum, då håller det längre. Ha en bra bas med möbler och tapeter där du sedan enkelt ändrar färg och stil genom att byta färg på textilier etc allt eftersom de växer eller säsongerna skifter. Spara sedan filtar och kuddfodral etc tills säsongen kommer tillbaka, hiva inte allt bara för att det inte är modernt just nu! Byt med kompisar! Om du köper tyger att sy kuddfodral av, så försök få tag i ekologiskt tyg, eller ta åtminstonde och återvinn gamla kläder, band etc. Ett ekologiskt påslakan av linne eller bomull från en billigare inredningskedja, kan bli jättebra kuddfodral i soffan om man är lite händig. Det är inte alltid så lätt att hitta ekologiskt tyg, men det går. Välja naturliga produkter, ingen syntet. Kommer det någorlunda lätt från moder Jord, återvänder det också lättare till Moder Jord....

2010-08-27 @ 12:02:26
Postat av: Kristin

Mitt bästa tips är att kombinera några få föremål på olika sätt. Ett tyg från loppis kan göra stor skillnad och lite ommöblering piggar altid upp.

2010-08-27 @ 13:25:27
URL: http://krika.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag gillar att vika svalor av gammalt tidningspapper och hänga upp dem i taket. Det är också kul att använda naturens detaljer till en mer personlig look. En gammal gren kan bli en jättefin hylla t.ex!

2010-08-27 @ 14:43:08
Postat av: Lotta

Mitt bästa tips är att gå på loppmarknader och handla, där kan man finna trevliga prylar och fynda bra samt att handla på second hand såklart. Återanvänd och förnya!

2010-08-27 @ 16:09:21
Postat av: Solåkra

Kvalitet lönar sig - också för miljön. Mitt bästa tips är att låta bli spontant småshoppande och i stället spara ihop till det man verkligen önskar sig - oftast är det lite dyrare och designade tingen jag suktat efter länge och som jag inte heller tröttnar på. Billiga grejer tappar sin form och färg ganska snabbt, medan kvalitet och gedigna grejer får snygg patina.

2010-08-27 @ 16:24:46
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Sara

Mitt tips är att ta det man har, använda och återanvända och vid varje inköp handla ekologiskt och bara naturligt så långt det är möjligt ur perspektiv sortiment och ekonomi. Låt inredningen ta form långsamt och tänk långsiktigt. Nu när valmöjligheterna är nästan ohälsosamt stora så är det dessutom ganska befriande att begränsa urvalet. Mitt senaste inköp är en stekpanna i gjutjärn som jag är fantastiskt nöjd med. Maten blir så god och den är dessutom vacker i all sin robusta enkelhet så den får stå framme. Jag ska vårda den ömt och jag hoppas att den håller i hundra år...

2010-08-27 @ 16:26:58
Postat av: Malin

Samla ihop inredningsdetaljer du är trött på, säg till dina vänner att dom gör samma sak, träffas en kväll och byt grejer med varandra, eller ha en miniloppis med lite god mat och vin. Det blir en kanontrevlig kväll och för miljön är det toppen.

2010-08-27 @ 18:20:02
Postat av: Bella.l

Det bästa är att köpa det som redan är användt,det skapar en skönt avslappnad stil.Den känslan går inte att få annars. BONUS:Alla gillar personliga hem där man även kan röra sig utan att nåt går sönder..och ingen behöver bli ruinnerad,trots allt handlar mycket om pengar och detta är nåt alla kan anamma.

2010-08-27 @ 20:21:09
Postat av: johanna

Mitt bästa tips är som många andras att leta på loppisar och i mormors källare. Sedan tar jag gärna in grenar och andra saker från naturen för att piffa lite extra och bygga olika små konstinstallationer. Det livar upp och är helt ekologiskt.

2010-08-27 @ 21:50:59
URL: http://jowhaina.blogg.se/
Postat av: Lena Eriksson

Byt möbler och textilier med släkt och vänner.

Skulle du ångra dig så kanske du kan byta tillbaka just din möbel mot någonting annat.

2010-08-27 @ 22:21:30
Postat av: Anna

Mitt tips är att samla alla scrapbook stämplar, mallar, papper, pennor och allt annat man har i pysselhörnan/matbordet i Ikeas tidsriftssamlare KASSETT som tydligen består till 80% av återvunnet papper och dessutom numera säljs ihopvikta. Vilket...innebär platta paket som gör dem lättare att transportera när det går in flera tidskriftsamlare i en och samma leverans! Tack för mig! //"Anna"

2010-08-27 @ 23:07:23
Postat av: Linnéa

ÅTERANVÄND.

Det är mer miljövänligt att återanvända än att producera nytt. När nya grejer tillverkas så släpps det ut en massa avfall och gifter. Och så måste allt transporteras över halva jordklotet och då släppt det ut en massa föroreningar.Det spelar ingen roll att grejen är gjord ev ett ekologiskt material, det är iallafall oftast bättre att recycla. SÅÅÅÅÅ:



~Coola gardiner med 60-tals mönster = Nya kuddar.

~Gammal furubyrå från 80-talet = Målad vit så får den en lantlig charm.

~ Mormors lakan med spetskant = ny kjol eller gardiner.

~Kristalltallrikar = Limmas ihop till kakfat



Det är bara fantasin som sätter gränser för hur mycket du kan göra!



2010-08-28 @ 00:22:11
URL: http://antikvitt.blogg.se/
Postat av: Katharina

Oj, det finns många sätt man kan vara ekologisk på. Själv går jag på auktioner o loppisar o handlar mycket. Snyggar till dom om det behövs, ger sen bort dom i presenter eller spar själv. Älskar att sy så jag brukar ta gamla handdukar eller sänglinne med fina spetsar (som är trasiga i en del), och sy lavendelpåsar av att ha i linneskåpet. Syr även gardiner o lampskärmar av gammalt linne.

Sen något man ska tänka på använd lågenergilampor, spar mycket.

2010-08-28 @ 11:23:50
Postat av: Gina

Använd naturen på rätt sätt. Sluta överkonsumera. Ta hand om det som finns, omvandla, byt med varandra! Ta hand om vår jord! :)

2010-08-28 @ 13:34:16
Postat av: camilla

ÅTERVINN OCH ÅTERANVÄND.

KÖP LOKALT.

PROVA KÖPSTOPP EN MÅNAD.

2010-08-28 @ 18:24:51
Postat av: Åse

Mitt bästa ekologiska tips är att minska på kemikalieanvändningen överallt.

Köp textilier som tål vanlig vattentvätt och löstagbar klädesl till alla stoppade möbler. Som fläckborttagre kan man använda en röra av bikarbonat och vinäger och stryk på det smutsade partiet av plagget innan tvätt.

Rengör hårda material (trä, sten, metall) med såpa och vatten.

Silver och koppar putsas med ketchup! Mässing kan du putsa med citronsaft eller citron syra.

Stopp i avloppet? Lös en kopp bikarbonat och en kopp salt i en kastrull med kokande vatten, häll i.

Behöver du avkalka så använd ättiksprit.

Samma sak i trägården: såpa mot lössen och ättika eller salt mot ogräs fungerar bra.

2010-08-28 @ 19:30:34
Postat av: HEIDI LÖFSTRÖM

Mitt ekologiska tips är: Plocka fram mormors bomulls- och linnelakan. De är ofta i kraftig slitstark kvalitet och både sköna och ofta vackra att se på!!

2010-08-28 @ 21:05:43
Postat av: Anna Johansson

Mitt bästa ekoinredningstips är att köpa färre prylar och bara köpa de som man kan tänka sig att ha i sitt hem minst 20 år. Basmöbler och husgeråd av god kvalitet som håller stilen och sedan tyger och personliga minnen som piff!

2010-08-28 @ 23:09:20
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: LM Eriksson

Köp kvalité istället för slit och släng. De håller oftas mycket längre och behöver inte bytas ut efter ett par år, utan kan hålla en livstid.

2010-08-28 @ 23:25:10
Postat av: Anneli i Luleå

Låt inredningen följa årstiden. Till vintern: Ta fram gästinnetofflorna i olika storlekar för att hålla besökarna varma i den golvkalla villan. Låt dem slå sig ner i en fåtölj där du gjort om snygga gamla ylletröjor till kuddöverdrag eller lagt fram fårskinnsfällen så de sitter varmt. Fram med plädar, de orientaliska yllemattorna och andra mattor som ger en varm atmosfär när det är -30 ute och svårt att få upp värmen. Och till sommaren: Bort med mattorna så slipper tvättmaskinen gå varm när barn och hundar och du själv klampar runt utan att ta av skorna. Då har kuddar och soffor sommaröverdrag som sparar tvätt och klädsel och ger gästerna en fräsch och sval känsla, medan yllet vilar i skåpen. Med årstidsväxlad textil inredning ledsnar du inte så snabbt och frestas inte att köpa nytt i onödan. (Och när jag till slut tvättar mattorna i badkaret så återvänder jag sista sköljvattnet till blommorna eller smutsiga hundtassar!)

2010-08-29 @ 01:24:17
Postat av: Angelica Johansson

Mitt miljöinreda sovrum.

Jag skulle börja med att öppna upp för fönsterna. Bort med tunga gardiner. Mycket ljusinslägg gör en harmonsik och glad. Sen skulle jag sätta in mycket gröna träd för trivslen & sinnesstämningens skull.

Jag skulle bädda min säng med linne som är naturligt för huden. Mitt täcke skulle jag ha i silke som blir över vid sillkestillverkningen. Ett täcke man kan ha året runt då det är varmt på vintern & svalt på sommaren. Dessutom är det det ända täcket som kvalster inte kan leva i.

Jag skulle köpa en vindruvslampa från gardenhome.se för att den är gjord av återvunna gamla glasflaskor. I mitt tak skulle jag hänga upp taklampan Paradise från Ango World som är gjord av silkeskokonger som annars slängs efter silkestillverkningen. På min vägg skulle jag hänga upp Block-Self bokhylla från Amy Hunting som är gjord av spillreser som blir över från trätillverkningen. Sen skulle jag tända upp kakelugnen och bara njuta!

Det finns så otroligt mycket vacker design som är gjord på ett smart och miljövändligt sätt!

2010-08-29 @ 05:05:11
Postat av: Maria Wirthig

Återvinn.

2010-08-29 @ 16:43:47
Postat av: Kristina Ebbestedt

Knipsa av några av trädgårdens vackra rosor och sätt i en vas. Växterna har bland annat fått näring av den jord som vi har fått fram genom att kompostera matrester.

Postat av: Frida

En bekant till familjen, väver otroligt fina linne och bomullsgardiner, dukar, stolsdynor, bordstabletter etc av ekologiska material. Handgjort, vackert och vänligt för naturen = kan det bli bättre än så?



Jag älskar känslan av genuint & äkta i mitt hem :-)



//Frida

2010-08-29 @ 18:05:58
Postat av: Cecilia Henriksson

Jag handlar mycket på loppis, alt från tyger och kläder till möbler. Det jag försöker tänka på att är att tvätta möblerna eller dylikt med miljövänliga alternativ, likaså när jag tvättar tyger och kläder. Möblernas eller tygernas ursprung, hur de har tillverkas. Att företagen tar sitt ansvar i tillverkning och har ett miljötänk som hela tiden utvecklas! Men det ligger på oss konsumenter att välja "rätt" och sätta press på tillverkarna!

2010-08-29 @ 19:58:05
Postat av: Britt-Marie Pettersson

Jag har köpt en ullbädd att sova i och det är det mest ekologiska jag kan tänka mej i mitt hem.

Ull nära kroppen som reglerar temperaturen i bädden allteftersom kroppen blir varm eller sval, det är toppen.

Den består av täcke, kudde och madrass-lakan och kan användas som de är utan lakan men om man vill ha lakan ska det vara 100 % bomull och absolut ingen syntet.

Det kallar jag en ekologisk kombination till max.

2010-08-29 @ 21:16:49
Postat av: kirsten

Tänk att efter alla år så är vårt hem som jag skämtsamt alltid kallat för ett "loppishem" faktiskt riktigt trendigt ! Omgjorda, ommålade möbler, kuddar sydda av gamla fina tyger och en hallbänk klädd med farmors gamla fårskinnspäls ! -







2010-08-29 @ 21:19:25
Postat av: Karin Jönson

I vårt hem försöker vi tänka efter innan vi handlar: Behöver vi den här saken? Var och hur är den producerad? Vilket material är den tillverkad av? Vi köper hellre möbler av massivt trä från Sverige än plast och aluminium och andra energikrävande material.



Sen återanvänder vi också saker som vi köper på loppis, hittar i vår bostadsförenings miljöstuga eller återupptäcker i vårt förråd. Men lite färg och nytt tyg kan man fräscha upp det mesta!

2010-08-29 @ 21:29:36
Postat av: Dennis

Tänka på materialvalet till inredningen. Trä som inte kommer ifrån regnskogar och ekologisk bomull t ex. På vinter är det bra att hänga upp tjocka gardiner för att stänga inne värmen, dessutom är det bra ljudisolering.

2010-08-29 @ 21:41:15
Postat av: Alexandra

Mitt bästa ekologiska inredningstips är att handla saker som är skapade med omtanke om vår natur. Enbart handla ekologiskt å miljötänkande. Vädra huset/lägenheten ofta!

2010-08-29 @ 22:19:14
URL: http://livinglexxi.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Ekologiskt tänkande på möbler är att handla möbler som varit användbara, som på blocket.se, myrorna mm, ett nytt användningsområde igen. Då innebär det att vi sparar på träd.

2010-08-29 @ 22:36:20
Postat av: Malin gelin

Jag tycker att man ska försöka att återanvända gamla möbler och annan inredning i hemmet, man kan med små enkla medel klä om gamla stolar och färga med naturens egna medel. Så får man något eget som ingen annan har.

2010-08-29 @ 23:41:17
Postat av: Leia

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

2012-03-19 @ 01:01:52
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback