Ljuvliga Jieldé

En av mina MÅSTE som står på investeringslistan (den är ju såklart ganska lång) är en Jieldé bordslampa i Äpplegrön. Originaldesignad av Jean-Louis Domecq och  numera nyproducerad från samma franska fabrik som för hand tillverkat dessa gedigna snyggingar sen början av 50-talet. Den franska ingenjören Jean-Louis Domecq var väldigt irriterad över den dåliga flexibiliteten på sin skrivbordslampa, vilket ledde till att han skapade en lampa där lederna består av glidkontakter som kan rotera i 360° grader. Detta gör att det är helt omöjligt att skada strömkabeln i lampan. Lederna kan ställas efter behov och spännas med ställskruv.

Se där! Både snygg OCH hållbar. Som gjord för mig.

Bilder i kollage från Anyhow.

Ni har väl inte missat att vi även finns hos Sköna hem numera? Linda tipsar där om en fantastisk butik i vi besökte i Milano som hade massa Jieldé på rad i alla de skönaste färger du kan tänka dig.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Åh, dom var jättefina, en sån där vill jag också ha!

Men vilken färg ska jag välja tro, hmmmmmm......

Kanske det blir mer än en!

2010-04-30 @ 01:37:05
URL: http://dartanjang.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback