Formgivare: Bruno Mathsson

Som jag har sagt förut, när historien bakom saker berättas ser man dem i ett annat ljus. Precis så blev det för mig när jag förra veckan påväg ner mot Helsingborg med mina Ikea-kollegor gjorde ett stopp på Bruno Mathssons utställning i Värnamo.

De flesta känner säkert till Eva, Pernilla och Superellips, Bruno Mathssons klassiska verk, och det gjorde jag också. Men inte på djupet. Under en guidad tur i Bruno Mathssons föräldrarhem i Värnamo fick jag bakgrund till mannen som satte modernismen på kartan i Sverige.

Arkitekt, konstnär och formgivare men mest känd för sitt mål om att skapa ett bekvämt och enkelt sittande, en stol skulle alltså inte vara till för att sitta på, utan för att sitta bekvämt på. Såklart. Och sittandet studera han noga, bland annat genom att sitta i snödrivor och kolla in avtrycken i snön. Stoppning och fjädrar var synonymt med klassicismens möbler och Bruno Mathsson uppnådde ergonomi (som inte var ett känt uttryck under den tiden) genom helt andra metoder med sina sadelgjordslösningar. Funktion, vila, komfort och sittande var hans riktmärken. Efter skisser av Bruno Mathsson kan hans möbler fortfarande efter hans död sättas i produktion. Som arktiekt lät han redan på 50 talet bygga ett glashus med treglasfönster och golvvärme! Före sin tid minst sagt. Så mycket före att man oftast inte fick ta lån på banken för att bygga ett hus signerat Bruno Mathsson. Det var en lite, liten del av allt spännande som finns att veta. 

Det var häftigt att vara på platsen där en så framstående person inom svensk (och internationell) formgivning växte upp. På något vis var det som att vi kände Bruno Mathsson lite när vi åkte därifrån. Till och med så mycket att vi kort och gott sa Bruno.


Högst upp till vänster; konstverk av Bruno Mathsson, sjuukt snyggt by the way. Brevid radar klassiska
Pernilla upp sig. Bruno ritar vid sitt megaergonomiska bord, i flipflops! Planritningar från Brunos egna sommarhus. Kända Superellipsskivan har han ritat med inspiration från vägledningen vi Sergels Torg. I sängen utomhus sov Bruno Mathsson under hela sommarhalvåret, helt enligt sin egen sundhetsfilosofi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback